Hoe eten tijdens de overgang

De overgang is een periode waarin geslachtshormonen op een natuurlijke wijze afnemen. Deze vaak ingrijpende tijd in het leven van een vrouw gaat gemiddeld van start rond het vijftigste levensjaar en duurt in de meeste gevallen vier jaar. In uitzonderlijke gevallen kan de onstuimige periode ook zomaar acht tot tien jaar duren. Gedurende de overgang neemt de productie van oestrogeen en progesteron af.

Dit kan gepaard gaan met een breed scala aan ongemakken:

  • Opvliegers
  • Verminderd libido
  • Ongerustheid
  • Depressie
  • Verhoogd risico op hart- en vaatziekten
  • Rillingen
  • Nachtzweten
  • Stemmingswisselingen

Daarbovenop – misschien wel de vervelendste bijkomstigheid – veroorzaakt de overgang ook veranderingen in de stofwisseling2. Meestal vertraagt het metabolisme omdat de oestrogeen- en progesteronspiegels uit balans raken. Deze plotselinge hormonale verschuiving zorgt ervoor dat veel vrouwen aankomen.

Je kunt daarnaast ook minder gevoelig worden voor insuline, wat ervoor kan zorgen dat je suiker en geraffineerde koolhydraten moeilijker verwerkt – een metabole verandering die we insulineresistentie noemen. Insulineresistentie gaat vaak hand in hand met vermoeidheid en slaapproblemen.

Het goede nieuws is dat intermittent fasting de overgang ietwat dragelijker kan maken. Vooral als je tijdens de menopauze last hebt van gewichtstoename, vermoeidheid en/of insulineresistentie, is het wellicht het proberen waard!
Helaas is intermittent fasting niet voor iedereen aan te raden. Intermitterend vasten creëert milde stress in je lichaam en als je bijvoorbeeld bijniervermoeidheid of een chronische ziekte hebt, kan het zijn dat vasten voor jouw gezondheid niet bevorderlijk is. Laat je daarom eerst in de praktijk testen.